Chatbots hebben de afgelopen tijd enorm veel aan populariteit gewonnen. Ze maken het ondernemers gemakkelijker om hun social media strategie invulling te geven, zonder dat zij daar zelf erg veel tijd aan kwijt zijn. Dankzij de bot is er namelijk altijd iemand beschikbaar die antwoord kan geven op de vragen van klanten. Dit biedt kansen voor onderwerpen zoals klantenservice, maar kan ook een grote rol spelen in de marketingstrategie of klantbindingsvraagstukken. Maar welke chatbot is nu het beste? Daar vertel ik je in deze blog graag meer over, dus lees vooral door!
De populairste chatbots
Zo’n vooraf geprogrammeerde bot wordt dus ingesteld met zinnen die je zelf kunt (laten) schrijven. Maar, in welk programma wordt dat dan gedaan? Er zijn verschillende opties, waarvan de één weer andere voordelen biedt dan een ander. Hieronder zijn de zes populairste bots en hun achterliggende software op een rijtje gezet.
#1 ManyChat
Uiteraard bespreken we eerst ManyChat. Dit programma is één van de allergrootste platformen voor chatbots die worden ingezet op Facebook Messenger. Je kunt er in recordtijd een goede bot op maken en er zijn wereldwijd enorm veel gebruikers. De voorsprong die ManyChat heeft komt voornamelijk door de vele functionaliteiten die je kunt toevoegen. Je kunt er dus gemakkelijk een uitgebreide bot mee maken.
#2 Liveperson
Als een van de eerste bedrijven diende Liveperson een patent in met betrekking tot hun chatbots. Zij zijn dus al lange tijd actief in de markt, waarbij het bouwplatform door de jaren heen doorontwikkeld is tot het kwalitatief goede product dat het vandaag de dag is. Met verschillende automatiseringsopties, goede schaalmogelijkheden en uitgebreide rapporteringsfuncties is Liveperson dan ook zeker een goede keus.
#3 LiveChat
Volgens de makers zelf is LiveChat een 360 graden klantenservice platform dat zowel werk voor de klantenservice automatiseert als verkopen aanjaagt. Verschillende grote bedrijven, zoals Unilever en Adobe, maken gebruik van het platform. Ook zijn er veel verschillende integraties mogelijk met andere software en platformen. Voor service en sales is LiveChat daarom één van de populairste bots van dit moment!
#4 Amazon Lex
Ook technologie reus Amazon heeft een dienst waarmee je een chatbot kunt bouwen. Amazon Lex typeert zich door zowel met tekst als met spraak overweg te kunnen, waardoor de mogelijkheden van de bot veel verder gaan. Het Lex platform maakt gebruik van dezelfde deep learning technologie als Amazons’ Alexa, waardoor de bot zichzelf dus ook constant blijft verbeteren.
#5 Dialogflow
De bot van Google heet Dialogflow en maakt, vergelijkbaar met de Lex van Amazon, gebruik van deep learning technologie. Deze bot is geoptimaliseerd voor de Google Assistant en werkt daarop dan ook bijzonder goed. Bovendien is de software gebouwd op de infrastructuur van Google, wat dit type bot tot een bijzonder goede optie maakt.
#6 IBM Watson
De bekende supercomputer van IBM heet Watson en is vernoemd naar de oprichter van het bedrijf. Eigenlijk is dit veel meer dan een manier om een chatbot te bouwen, want Watson kan ontzettend veel verschillende en ingewikkelde opdrachten aan. Toch is de technologie het benoemen waard, want de deep learning mogelijkheden en AI eigenschappen van Watson maken de meest geavanceerde chatbots mogelijk.
Meer weten over chatbots?
Wil je graag meer weten over Facebook chatbots en wat deze voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met me op. Onder het genot van een bakje koffie of thee kunnen we daar dan samen over praten!