De messengerbot is voor veel organisaties en marketingstrategieën uitgegroeid tot een waardevol stuk gereedschap. Er zijn veel verschillende toepassingen voor deze praatgrage stukjes code te bedenken, maar wanneer kiezen organisaties nu écht bewust voor een messengerbot? In deze blog behandelen we drie situaties waarin messengerbots hun waarde reeds hebben bewezen. Ben je er klaar voor? Dan duiken we er meteen in!
Een stukje extra service verlenen
Messengerbots kennen een groot voordeel ten opzichte van een bemande klantenservice. Ze werken namelijk 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar door zonder ooit pauze te hoeven nemen of een week met vakantie te gaan. Natuurlijk niet, want het is een stukje software, maar de impact hiervan is groter dan je misschien in eerste instantie zou denken.
Het betekent namelijk dat jouw organisatie altijd bereikbaar is. Buiten reguliere werktijden, maar ook tijdens kantooruren kan het lastig zijn om snel te reageren op vragen vanuit je doelgroep. Een messengerbot vormt dan altijd een eerste aanspreekpunt waar zij terecht kunnen. Zij hebben vrijwel altijd door dat ze niet met een persoon communiceren, maar krijgen wel het gevoel dat je als organisatie aan hen hebt gedacht. Daar kom je een heel eind mee!
Een goed voorbeeld hiervan is een messengerbot die we hebben ontwikkeld voor een discotheek. Deze bot was zo ingericht dat er antwoorden beschikbaar waren voor alle prangende vragen van bezoekers, bijvoorbeeld met betrekking tot het tijdstip waarop de deuren geopend zijn of een bepaalde DJ achter de draaitafels plaatsneemt. De bot gaf ook antwoord op vragen over de gevonden voorwerpen. Dat is erg fijn voor mensen die zich op hun brakke zondag zorgen maken om hun verloren spullen. Een handige Facebook messengerbot dus!
Voor welke bedrijven is een bot ook handig?
Een andere plek waar messengerbots uitstekend tot hun recht komen is binnen de recruitment branche. Hier kwamen we achter toen we ontdekten hoe goed een messengerbot in bepaalde situaties kan werken. Voor een klant in deze sector, Logistiek24, verzamelde een bot NAW gegevens van potentiële kandidaten. Eén van de belangrijkste marketingdoeleinden in dit werkveld. De bot werkte dusdanig goed dat hier zelfs een Dutch Search Award mee in de wacht werd gesleept. Ook een nominatie voor de European Search Awards was met deze klantsamenwerking een feit.
Voor recruitmentpartijen werkt een bot dus uitstekend. Dit betekent dat organisaties zelf ook messengerbots in kunnen zetten om hun eigen recruitment te versterken.
Aan de slag met leadgeneratie
Niet alleen recruitmentpartijen zijn gebaat bij meer NAW gegevens om hun marketing verder op toe te spitsen. Veel zakelijke- én commerciële dienstverleners breiden op een vergelijkbare manier hun klantenbestand uit. De bot voert dan bijvoorbeeld een kort gesprek en vraagt uiteindelijk om de NAW gegevens van de lead. Het bedrijf kan daar vervolgens weer op voortborduren. Zo’n bot ontwikkelden wij bijvoorbeeld voor sportschool Club Den Edel, met als doel om meer leads te genereren. Voor deze bot mochten wij zelfs een DotCOMM award in ontvangst nemen, een beloning waar we bijzonder trots op zijn!
Mooi resultaten behalen met de juiste insteek
Zoals je hebt kunnen lezen zijn messengerbots, wanneer ze op de juiste plaats worden gebruikt, bijzonder nuttig. Wil je ook aan de slag met jouw eigen messengerbot, of heb je nog vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact op! Ik deel graag mijn kennis als Messengerbot specialist.